Hundratals deltar i Lake Mead-mötet om framtiden för motoriserad båtliv

Av | december 8, 2022

[ad_1]

Max Convis föreställde sig aldrig en dag då parktjänstemän ens skulle överväga alternativet att begränsa båttillgången till Lake Mead, en reservoar som han har åkt på i ett halvt sekel.

Men med vattennivåerna i landets största reservoar som förväntas fortsätta att sjunka under kronisk överanvändning längs Coloradofloden och en 23-årig megatorka, är det ett alternativ som stirrade Convis i ansiktet på fyra fot höga affischtavlor onsdag eftermiddag i Boulder City.

Förra månaden skickade parktjänsten ut ett nyhetsbrev som indikerade att man påbörjade processen för planering av framtiden för sjösättningsramper vid fem marinor vid Lake Mead, Temple Bar, Echo Bay, Hemenway Harbor, Callville Bay och South Cove.

Nyhetsbrevet listade tre alternativ för varje plats, som inkluderar att bibehålla nuvarande förvaltningsplaner, förlänga sjösättningsramper när sjön fortsätter att krympa, flytta några av ramperna eller ett annat koncept där parktjänsten inte förlänger eller flyttar sjösättningsramperna alls. .

Convis, en 69-årig invånare i Henderson, var en av hundratals som dök upp på onsdagen för att uttrycka motstånd mot det alternativet under ett möte som hölls av National Park Service i Boulder City för att diskutera framtiden för båttillgång vid sjön.

”Det är ingen mening”, sa Convis. ”De pratar om att förvandla den till en icke-motoriserad sjö. Jo människor i min ålder, vi åker inte kajakpaddling och paddlar ombord. Vi vill njuta av sjön.”

Hoppas på svar

En del hoppades på svar på onsdagens möte, som mer såg ut som ett öppet hus än ett typiskt regeringsmöte, där människor samlades runt olika parktjänstemän för att ställa frågor om de olika alternativen för var och en av marinorna som parken utvärderar.

Bruce Nelson, verksamhetschef vid Lake Mead Marina, sa att organisationen av mötet var ett misstag från parktjänstens sida eftersom det fanns en uppfattning om att det skulle vara mer av en formell sammankomst där människor kunde skriva in kommentarer i offentliga register snarare än de informella samtalen som slutade ske.

”Det är verkligen bara några affischtavlor,” sa han. ”Om du inte skriver ner något, om du inte spelar in det och lägger det i nedtecknad historia, kommer ingen att komma ihåg vad jag just sa.”

Ändå ser Nelson, vars familj har ägt Lake Mead Marina sedan 1957, inte en framtid där parktjänsten tar det drastiska steget att stänga av båttillgången vid sjön.

Även på sin nuvarande höjd säger Nelson att Lake Mead fortfarande är mycket bra för båtliv; han tror till och med att stränderna är trevligare på den höjden än vid reservoarens maximala höjd på bara mer än 1 200 fot. Det enda som saknas är sjösättningsinfrastrukturen för att få det att fungera.

”Vi brukade bygga raketer som gick till månen. Vi brukade bygga stora dammar. Vi brukade göra allt det här fantastiska, säger Nelson. ”Vi ska tillbaka till månen men vi kan inte bygga uppskjutningsramper? Kom igen.”

Sjunkande båtramper

De fallande vattennivåerna vid Lake Mead har klämt åtkomsten under de senaste åren. Parkservicen stängde i maj sjösättningsrampen vid Echo Bay, som lämnar Hemenway Harbor som den enda officiella sjösättningsrampen på reservoaren som vanligtvis ser 7,5 miljoner besökare om året, av vilka uppskattningsvis 20 procent är båtägare.

Lake Meads yta ligger för närvarande strax över 1 043 fot i höjd, eller ungefär 28 procent av dess kapacitet. Den har sjunkit cirka 170 fot i höjd sedan torkan grep Coloradofloden och dess bifloder från 1999.

Nevada senator Jacky Rosen skickade ett brev till National Park Service Director Charles Sam och bad om en plan för hur och när de skulle öppna de fem stängda startramperna igen.

I ett uttalande på onsdagen uppmanade Rosen de som berörs av stängningarna att lämna synpunkter till parktjänsten.

”Vi måste hitta en lösning på det här problemet, som påverkar lokala företag och vår friluftsekonomi, och mitt team och jag kommer att fortsätta att övervaka den här situationen, samarbeta med NPS och kämpa för Nevadas friluftslivsföretag.”

Justin Pattison Deputy, föreståndare för Lake Mead National Recreation Area, svarade på fråga efter fråga från berörda båtägare under mer än två timmar på onsdagen och sa att dagen handlade om att få så mycket input och nya idéer från allmänheten som möjligt.

Pattison uppmuntrade människor att skicka in sina kommentarer till parktjänsten via deras onlineportal på byråns webbplats innan inlämningsperioden går ut den 23 december.

Dyra flyttningar

Att flytta marinorna och sjösättningsramperna och konstruktionen i samband med dessa flyttningar är inte billigt, och har nyligen bara varat en kort tid innan de fallande sjönivåerna krävde ytterligare förlängningar.

Pattison sa att de olika koncepten för varje marinaplan baseras på olika finansieringsnivåer som skulle eller inte skulle vara tillgängliga och betonade att inget beslut har fattats om att stänga några delar av sjön.

”Det blir väldigt dyrt väldigt snabbt att investera i alla dessa platser med betong,” sa han.

Parkservicen undersöker också andra alternativ utöver permanenta betongförlängningar i samarbete med sina marinaoperatörer, inklusive tillfälliga sjösättningsramper som kan flyttas upp och ner när vattennivån skiftar.

På frågan av en reporter vad som skulle behöva hända för att parktjänsten skulle gå igenom med alternativen för att begränsa båttillgången till sjön, svarade Pattinson att det är svårt att säga.

”Vi vet för närvarande inte hur snabbt vattennivåerna kommer att fortsätta att sjunka under de kommande åren,” sa han.

Onsdagens möte var en del av de tidiga stadierna av beslutsprocessen, och parktjänsten hoppas att den processen ska vara klar i maj nästa år, sa Pattison.

”Detta är bara det första steget,” sa han.

Kontakta Colton Lochhead på [email protected]. Följ @ColtonLochhead på Twitter.



[ad_2]

Source link